פוסט: צעד היסטורי בקידום המאבק בעישון

ממוצע זמן קריאה: 3 דקות

קרא עוד »

מאמרים נוספים

קטגורית מאמרים

ממוצע זמן קריאה: 6

צעד היסטורי בקידום המאבק בעישון

ממוצע זמן קריאה: 6 דקות

היעד המרכזי של האגודה למלחמה בסרטן -מניעת עישון והתמכרות בקרב בני נוער וצעירים"

החל מיום שני ה – 8 ביולי 2019 ייכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון ועמו עוד רשימת הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין. שלב זה במיוחד רלוונטי לנושא מניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר היות והוא כולל הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, אשר ביכולתם לתרום לצמצום שימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים.

ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק המעודכן, מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט. מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים אף הוכיחו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכיממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים. באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי"candy cigarettes" )ממתקים בצורת סיגריות) וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה. המסמכים חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקיםפעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.

בארצות הברית, בהודעה דרמטית של מינהל המזון והתרופות ה – FDA ובתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הוכרז כבר לפני כעשור (2009) כי יש לאסור שיווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות כי הם ניראים מושכים עבור ילדים (Bans candy and fruit-flavored cigarettes that appeal to kids). גם בישראל שיווקם יאסר בעוד מספר ימים.

מדובר בפעימה השנייה של החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, התאריך נקבע בחלוף חצי שנה מיום פרסומו בספר החוקים של מדינת ישראל (8.1.2019). כזכור אושר החוק ברוב גדול בכנסת ה – 20 לפני שפוזרה, הודות לנחישותם של חברי הכנסת לשעבר, איתן כבל, יהודה גליק ואייל בן ראובן ובסיוע נמרץ של האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, רשת ערים בריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון ובתמיכת משרד הבריאות. החוק המעודכן נועד לצמצם את השיווק הכוחני של מוצרי העישון והאידוי ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות לעישון מוצרי טבק וניקוטין, המקצרת את תוחלת החיים בכ – 10 שנים בממוצע.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן מסרה היום כי: בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם ממחלות רבות אחרות. הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון, שכן סקר ישראלי שערכנו מצא כי 40.2% מקרב המעשנים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, חלקם אף כבר נקטו בצעדים אקטיביים בנושא. זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים. היעד המרכזי של המאבק שלנו, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח וכבר נמצא כי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות תופעות מדאיגות, של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב (כפי שמודים אף היצרנים בעצמם)".

רשימת ההוראות שיכנסו לתוקף בשלב השני  – ביום שני ה – 8 ביולי 2019

  • איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים – (החל מיום 8.7.2019): לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה. הקנס על הפרת החוק הוא 75,300 שקלים לאדם פרטי או 150,600 שקלים לתאגיד.
  • איסור שימוש בדמויות ופירות –  (החל מיום 8.7.2019): לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.
  • כל הוראות החוק מעתה גם בדיוטי פרי – (החל מיום 8.7.2019): יחולו כל הרחבות סעיפי החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (כפי שאושרו ונרשמו בספר החוקים של ישראל כבר ב – 8.1.2019) גם על חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי) בשדות התעופה של ישראל, במטוסים ובאוניות.

רשימת ההוראות שכבר נכנסו לתוקף בשלב הראשון – ביום שישי ה 8 במרץ 2019

  • החל מיום זה על סיגריות אלקטרוניות כבר חלות כל ההגבלות וההוראות שחלות על סיגריות רגילות. לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.
  • אסור לפרסם סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, ערוצי טלוויזיה ורדיו וכן שימוש בפרסומת סמויה, עקיפה ומתן חסות. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד. בחוק מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות ובינהן פרסום בעיתונות המודפסת בכפוף לפרסום מודעה נגד עישון, פרסום בתוך חנויות למכירת מוצרי עישון (בתנאי שהפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות) וכן ביצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מותג עישון. הקנס על הפרת החוק הוא 502,000 שקלים לתאגיד.
  • אסור לחלק ללא תשלום סיגריות באירועים בתמורה להצטרפות לסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישיים. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

ההוראות שיכנסו לתוקף בהמשך

  • בהמשך – בינואר 2020 בתום שנה מפרסום החוק, יכנס לתוקף השלב הסופי והאחרון לחוק המעודכן ויתבצע מעבר לחפיסות אחידות בצבע המכוער בעולם (פנטון 448c ירוק זית בשילוב חאקי), תאסר הצגה למכירה של מוצרי העישון בחנויות (כלומר יוסתרו מוצרי העישון וחפיסות הסיגריות בנקודות המכירה), הגדלת גודל האזהרות על חפיסות מוצרי טבק מ-30% ל-65%, חובת אזהרות על כל מוצרי עישון ואידוי אחרים (לרבות סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי) – בגודל של 30%.
  • בהמשך –  ביוני 2020 תכנס לתוקף ההוראה של הגשת דיווח ראשון על ידי החברות בנוגע לרכיבי המוצרים, חומרים נפלטים בעת השימוש ומידע נוסף. 

ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון – 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שקלו להפסיק לעשן

סקר שיזמה האגודה למלחמה בסרטן במאי 2019 חשף כי השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות, שהתרחשה רק השנה כבר משפיעה על המעשנים. על פי התוצאות, 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. בין המעשנים ששקלו להפסיק לעשן בלטו הצעירים בני 25-34 שלא פחות מ – 50% מהם שקלו להפסיק והמעשנים בגילאי 18-24, שכ -46% מהם שקלו להפסיק. למשתתפים בסקר הוצגה השאלה: "האם בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט שקלת להפסיק לעשן".

30.2% מהישראלים המעשנים הפסיקו לבד לאחרונה

עוד עלה מהסקר שנערך במימון האגודה למלחמה בסרטן כי ציבור המעשנים שציינו כי שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, כבר נקטו צעדים אקטיביים בנושא. על פי הסקר 30.2% מהמשתתפים ציינו כי הפסיקו לבד, 13.2% אמרו שהצטרפו לסדנת גמילה, 7.5% ציינו שקראו את מדריך הגמילה של האגודה למלחמה בסרטן.

כ – 76% מהמעשנים נוהגים להתרחק או לכבות את הסיגריה – כאשר מבקשים מהם

אחד הנתונים והמעודדים שעלו מהסקר רלוונטי וחשוב לנזקי העישון הפסיבי. המשתתפים בסקר שאינם מעשנים התבקשו לענות על השאלה האם הם נוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים ובשאלה נוספת להעיד כיצד הם מגיבים. כ – 41.4% ציינו כי הם מעירים למעשנים במקומות ציבוריים. שיעור ההיענות הגבוה יכול לעודד את מי ששוקל להעיר אך מתבייש לעמוד על זכותו לנשום אוויר נקי שכן, 76% מקרב המעשנים מתרחקים או מכבים את הסיגריה כאשר מבקשים מהם לחדול לעשן, על פי סקר בקרב הלא מעשנים.

  • באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי "עליית מחיר הטבק לגלגול התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי. לעתירה הצטרפה ההסתדרות הרפואית, כידיד בית המשפט". עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי "לאור ההשפעה המוכחת של עליית המחירים על הפחתת שעורי העישון, אנו רואים בסיפוק את נתוני רשות המיסים המעודכנים אשר מעידים על הישג. אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתו נרשמה ירידה חדה ביבוא טבק לגלגול. יחד עם זאת עוקבים באגודה בדאגה אחר פרסומי חברות הטבק שיצאו לאחרונה במבצעי הוזלה של סיגריות רגילות, המנוסחים בסגנון הפונה לצעירים".
  • הסקר נערך על ידי מכון איפסוס בהשתתפות 506 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה. במימון האגודה למלחמה בסרטן.

האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים. האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית. באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם. לתרומות התקשרו לטלפון שמספרו: 1-800-35-46-46 או לחצו כאן לטופס המאובטח:https://www.cancer.org.il/donations

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)

Exit mobile version