קניית דירה על הנייר – מידע רלוונטי, יתרונות וחסרונות

ממוצע זמן קריאה: 2 דקות

העלייה במחירי הדיור בשנים האחרונות גורמת ללא מעט אנשים להביע עניין ואף לרכוש דירות על הנייר מקבלן. מדובר על רכישת דירה למגורים בפרויקט אשר מצוי בשלבי תכנון עוד טרם בונים אותו. חשוב מאוד לדעת כי עסקה לרכישת דירה על הנייר היא בעלת יתרונות שמפתים לא מעט אנשים כאשר היתרון המרכזי הוא ללא ספק היתרון הכלכלי. העלות של דירות על הנייר היא עלות אטרקטיבית ומופחתת אשר מאפיינת אותה. עם זאת, על הקונה להיות מודע לכל החסרונות אשר כרוכים בביצוע העסקה המדוברת. ביצוע בדיקה מקיפה שלוקחת בחשבון את כל הסיכונים שבקניית דירה על הנייר תאפשר קנייה מוצלחת וכדאית.

קניית דירה על הנייר

קניית דירה על הנייר – מה צריך לדעת?

כאמור, כאשר מדובר על דירות מקבלן לרכישה המוצעות על הנייר, היתרון המרכזי שלהן הוא העלות המוזלת ביחס לרכישת דירה בנויה או בשלבי בניה סופיים. מחיר דירה על הנייר יכול להיות נמוך ב-10 עד 30 אחוזים מזה של נכס בנוי והסיבה לכך נעוצה בעובדה כי בשלבים ההתחלתיים של הפרויקט, הקבלן מציע למכירה מספר דירות מוגבל לצרכי מימון. בשל כך, קבלנים ויזמים לרוב יאפשרו הנחות משמעותיות ברכישת דירה בעודה בשלבי התכנון.

 טרם רוכשים דירה על הנייר מקבלן, חשוב מאוד שהקונים יהיו מודעים מראש לסיכונים השונים כאשר העיקרי שבהם הוא העיכוב האפשרי בקבלת הדירה בשל סחבת בירוקרטית הנוגעת לקבלת היתר בנייה או עיכוב בתהליך הבנייה. כמו כן, ישנו הגורם של עלויות מימון בלתי צפויות או נלוות ויש לקחת בחשבון מראש שלא פעם יהיו הבדלים בין הדירה שנרכשה על הנייר לבין הדירה שתתקבל בסופו של תהליך. ניתן לומר כי הסיכון העיקרי ביותר העומד על הפרק הוא קריסת חברת הבנייה או הקבלן אשר אחראים על הפרויקט, והדבר עשוי להביא לעיכוב ואף לעצירה של הבנייה. הקונים אמורים להיות מוגנים באמצעות חוק המכר באופן עקרוני. מדובר על חוק אשר מבטיח את הכסף שלהם במקרים כאלה. אך בפועל חשוב לדעת כי מדובר על תהליך סבוך ומורכב מבחינה בירוקרטית.

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים דירה על נייר?

בכדי לצמצם את החסרונות והסיכונים שברכישת דירה על הנייר חשוב מאוד לבצע מספר בדיקות ובירורים מקדימים.

ראשית כל, חשוב מאוד לבצע תחקיר מעמיק ומקיף על הזהות של היזם, הקבלן או חברת הבנייה אשר אמונים על הפרויקט כולו כולל ההיסטוריה העסקית, המשפטית והכלכלית. חשוב וניתן להיעזר במאגרי מידע ממשלתיים, להתייעץ עם לקוחות קודמים שמתגוררים בנכסים של היזם וכן לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה שילווה את ההליך.

חשוב לוודא כי מדובר על קבלן מורשה אשר רשום בפנקס הקבלנים. יש לבחון את היציבות הפיננסית של הקבלן או חברת הבנייה וזאת בכדי למנוע מצב של עיכוב או הפסקת בניית הפרויקט בשל קשיים כלכליים שונים או פשיטת רגל. עליכם לאסוף כמה שיותר מידע על הקבלן או חברת הבנייה.

חשוב מאוד לבדוק כי הקבלן הוא בעל הזכויות הנמכרות.

חשוב מאוד שתוודאו כי האינטרסים שלכם מוגנים מבחינת החוזה מול הקבלן ועל כן עליכם לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יעבור על החוזה ויוודא כי הכל תקין.

יש לאסוף את כל המידע האפשרי אודות הפרויקט עצמו. על האדם הרוכש דירה בפרויקט שטרם נבנה לוודא כי אופי הפרויקט והמאפיינים שלו תואמים את רצונות האדם, הצרכים של והשאיפות שלו. יש לברר את כל הפרטים על הדירה עצמה, על הסביבה שבה בונים את הפרויקט, האם מתוכננים להיבנות בה תשתיות ויסודות, מוסדות ציבוריים הרלוונטיים עבור הרוכש ועוד.