פוסט: הוכרזו הזוכים בפרס ראש הממשלה לחדשנות ישראלית פורצת דרך

מאמרים נוספים

קטגורית מאמרים

ממוצע זמן קריאה: 4

הוכרזו הזוכים בפרס ראש הממשלה לחדשנות ישראלית פורצת דרך

ממוצע זמן קריאה: 4 דקות

עם סיומו של תהליך הבחירה ולאחר שיותר מ-300 סטארטפיסטים בישראל הגישו את מועמדותם, הוכרזו שלושת הזוכים בפרס ראש הממשלה לחדשנות ישראלית פורצת דרך. הפרסים, על פי סקירתו של שרון קומרז,  מוענקים במסגרת אירועי 70 השנה למדינת ישראל אותם מובילה השרה מירי רגב ומשרד התרבות והספורט והם ויימסרו לזוכים בערב הפתיחה הרשמי של ועידת ראש הממשלה לחדשנות, שיתקיים ב24 לאוקטובר בירושלים.

ועידת החדשנות מתקיימת ביוזמת שרת התרבות ומשרד התרבות והספורט כחלק מאירועי ה -70, בשיתוף מרכז פרס לשלום וחדשנות ובמעמד אורחות ואורחים בכירים מהעולם, ביניהם נמנים: נשות ואנשי צמרת מגוגל, פייסבוק, עליבאבא ותאגידי מזון מובילים.

אמות המידה לקבלת הפרס כללו: חדשנות פורצת דרך; פוטנציאל מסחרי גלובלי; הוכחת היתכנותו של המוצר; אימפקט חברתי והתרשמות כללית מהחברה. צוות השיפוט כלל נציגות ונציגים מבכירי התעשייה הישראלית בתחומים הרלוונטיים, נציגים מהממשלה ומרשות החדשנות של ישראל. הוועידה מושכת תשומת לב בינלאומית ומתקיימת כחלק משרשרת ארוכה של אירועי שיא במסגרת חגיגות שנת השבעים למדינת ישראל, לציון 70 שנות מורשת וחדשנות ישראלית.  במסגרת הוועידה יושק "מרכז החדשנות של ישראל", המרכז יציג  לראשונה, תחת קורת גג אחת, את סיפורה הבלתי יאמן של ישראל כאומת החדשנות

שלושת הפרסים בגובה 70,000 ₪ כל אחד ייתנו לזוכים הבאים:

בתחום הבריאות: זכתה חברת "אימדג'ין" שפיתחה מערכת המבוססת על אלגוריתמי בינה מלאכותית ה"קוראת" כמויות עצומות של מידע ממאגרי מידע מחקריים וספרות, ובונה באמצעותם מאגר ידע גנטי המתעדכן תמידית.

בתחום מזון, חקלאות וקיימות זכתה חברת "דומתוק" שפיתחה טכנולוגיה חדשנית המאפשרת הפחתת סוכר של עשרות אחוזים (עד 40%) במגוון גדול של מוצרי מזון.

בתחום ההגנה על הביטחון בעולם מקוון זכתה חברת "אנבאונד טק" שפיתחה טכנולוגיית הגנה לאבטחת פרטיות.

שרת התרבות והספורט, חה"כ מירי רגב: "זוכי פרס ראש הממשלה לחדשנות הם חלק ממורשת של חדשנות שהיא הנושא המרכזי של אירועי ה70. הזוכים הם פורצי דרך ומהווים מקור לגאווה ולהשראה עבור כולנו. הם שייכים ל'סיירת החדשנות של החברה הישראלית', שהתברכה בכישרונות רבים. הזוכים בפרסים, המצויים בראשית דרכם, ישכילו להשתמש במענקי הזכייה להמשך פיתוחן של  יוזמותיהם החדשניות ויביאו עמם בשורות נוספות לתועלת כולנו והם הוכחה נוספת שהחדשנות הישראלית עושה את העולם למקום טוב יותר לחיות בו. הפרסים המחולקים לראשונה בוועידת החדשנות במעמד ראש הממשלה הם ביטוי לעוצמתה של מדינת ישראל כ'אומת הסטארט אפ' ואין לי ספק,  שלזוכים בהם גם השמיים אינם הגבול."

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, המשמש גם כיו"ר ועדת הפרס מוסיף: "הזוכים שנבחרו מייצגים עולמות מתפתחים ומבטיחים, שחיוניים לקידום האנושות כולה, ושדורשים את המשך התמיכה מצד המדינה. ללא תמיכה שכזו, מדינת ישראל לא תוכל להמשיך ולהוביל בעולמות הטכנולוגיים. ההיענות הגבוהה של היזמים מעודדת וממחישה עד כמה אנחנו בכיוון הנכון, מדינת ישראל חייבת להמשיך ולתמוך בחדשנות פורצת דרך למען המשך שגשוגה הכלכלי והחברתי."

רקע על זוכי הפרס:

  1. בתחום בריאות, חברת אימדג'ין:

אימדג'ין מנגישה את הרפואה המותאמת אישית לכלל האוכלוסייה ומציגה את הפלטפורמה הראשונה לפענוח קליני אוטומטי של מידע גנטי מריצוף מלא של הגנום. תהליך הפענוח נעשה כיום על ידי מעט גנטיקאים, בעלי רמת התמחות גבוהה, תוך בחינת כמויות עצומות של מידע ממאות מקורות שונים עבור כל שינוי גנטי. לכן הפענוח הינו איטי ויקר ומהווה צוואר בקבוק בדרך להגשמת החזון לרפואה מותאמת אישית. אחוז המקרים המפוענחים במכונים גנטים מובילים עומד על כ-35%. אימדג'ין פיתחה מערכת המבוססת על אלגוריתמי בינה מלאכותית ה"קוראת" כמויות עצומות של מידע ממאגרי מידע מחקריים וספרות הכתובה, ובונה באמצעותם מאגר ידע המתעדכן תמידית. לאחר מכן, באמצעות אלגוריתמי למידת מכונה, המערכת מדמה את תהליך הפענוח שעושה גנטיקאי מומחה ומזהה אוטומטית מוטציות גנטיות בעלות משמעות קלינית למטופל, ובנוסף מספקת סימוכין מתוך הספרות. המידע משמש כתומך החלטה לגנטיקאי בשלל אפליקציות קליניות ובכללן: אבחון גנטי טרום לידה, סקירה גנטית לאוכלוסייה בריאה, אבחון מחלות גנטיות קשות ביילודים, זיהוי גורמי סיכון גנטיים למחלות מבוגרים, אבחון פארמקוגנומי, ועוד. במחקר שנערך עם מכונים גנטים על 140 מקרים שונים, פענחה המערכת של אימדג'ין 55% מהמקרים (לעומת 35% בשיטות המקובלות). חברה גנטית מסחרית מהמובילות בעולם הראתה בפרסום משותף בכנס האיגוד האמריקאי לגנטיקאים כיצד המערכת של אימדג'ין מייעלת את עבודת הגנטיקאים ומקצרת את זמן עבודתם ב-47% בממוצע עבור כל מטופל. חברת אימדג'ין עובדת כיום עם רוב המכונים הגנטיים וקופות החולים בישראל, וביניהם המכון הגנטי של בית החולים בילינסון, בראשות פרופסור לינה באסל, ראש איגוד הגנטיקאים הישראלים. החברה חתומה על הסכמים לשיתופי פעולה מדעיים עם מספר מכוני מחקר מובילים ובכללם  Baylor College of Medicine.

  1. בתחום מזון חקלאות וקיימות, חברת דו-מתוק:

החברה פיתחה טכנולוגיה חדשנית המאפשרת הפחתת סוכר של עשרות אחוזים (עד 40%) במגוון גדול של מוצרי מזון, הבידול והחדשנות המהותיים בטכנולוגיה אשר מביא המוצר של דומתוק הינם הפחתה משמעותית בערך הקלורי ,רמות הסוכר והאינדקס הגליקמי הפוטנציאלי של מוצרי מזון וכל זאת מבלי לוותר על השימוש בסוכר ובאיכות המתיקות שלו. הנ"ל מושגים באמצעות מקסום יעילות הובלת הסוכר לקולטני הטעם והעצמת מסר המתיקות המשודר למוח. תחושת המתיקות חזקה יותר, נמשכת לאורך זמן רב יותר, וכתוצאה מכך ההנאה של הצרכן גוברת והסיפוק רב יותר. בשונה מתחליפי סוכר או ממתיקים מלאכותיים, לסוכר של דומתוק אין טעמי לוואי והוא מיוצר תוך שימוש בעקרונות של כימיה ירוקה בת-קיימא, תוך עמידה בתקנות ה FDA והאיחוד האירופי למוצרי מזון.

הטכנולוגיה מוגנת בכ 14 פטנטים אשר רשמה החברה, הנמצאת כעת בשלב של פיתוח האפליקציות לשילוב הסוכר שלה בשלל מוצרי מזון. החברה גייסה לאחרונה מעל 8 מליון $ וכן חתמה על הסכם לייצור ומסחור הסוכר היחודי שלה עם ענקית הסוכר הגרמנית Südzucker.

למוצר ולטכנולוגיה של החברה פוטנציאל ממשי לתרום למלחמה במגפת ההשמנה והסכרת, ע" הפחתות משמעותיות ביותר ברמות הסוכר במוצרי מזון ומבלי שהצרכנים יחושו התפשרות כלשהי על ההנאה והמתיקות שלהם.

  1. בתחום הגנה על ביטחון אישי וארגוני, חברת "אנבאונד טק":

החברה מובילה העולמית בקריפטוגרפיה בתוכנה ממציאה מחדש את האבטחה והפרטיות על ידי מימוש עקרונות "חישוב בטוח" שעד היום אף אחד בעולם לא הצליח לממש.  היזם הראשי של החברה, פרופ' יהודה לינדל, מומחה עולמי לתחום Multi Party Computation – MPC. התחום מטפל בחישוב בטוח שבו משתתפים מספר גורמים, כאשר הקלט של כל גורם אמור להיות חסוי מפני גורם אחר, ורק התוצאה של החישוב חשופה לכלל המשתתפים. בנוסף לכך אמור החישוב לטפל במקרה של גורמים עוינים המנסים להטות את החישוב. החברה זיהתה תחום ייחודי בו MPC ניתן ליישום ללא הצורך בהסכמה של מספר גורמים שמעכבת את התפוצה המסחרית של MPC. התחום הוא הגנה על מפתחות הצפנה, או בסיס נתונים המכיל מידע רגיש. מטרת המוצר של החברה הוא לקחת  נקודת כשל יחידה כזאת  ולפצל את המידע בין מקומות שונים, כאשר עיבוד הנתונים הרלבנטי מתבצע על בסיס פרוטוקול MPC. הפתרון הזה מיועד ללקוח בודד ולא למספר משתתפים הצריכים להסכים על הפרוטוקול. המידע הרגיש מפוצל בין מספר מחשבים השייכים לארגון, וההגנה היא בפני יריב התוקף את השרתים הללו. על פי התוצאות של MPC כל עוד יש שרת אחד שלא נפרץ תשמר ההגנה על המידע.

האתגר הטכנולוגי המרכזי שעמד בפני החברה הוא איך לקחת את  הרעיון הקריפטוגרפי של פיצול המפתח בין מספר מכונות (שאיננו חדש), ולהפכו למוצר עובד. עד כה לא ידוע על אף חברה שאכן הצליחה לבצע זאת. היות והפתרון דורש לפחות שני שרתים (יכולים להיות וירטואליים), היישום בארגון הוא יחסית מורכב ודורש גם תקינה (FIPS 140 ו CC). הפתרון הוא תוכנה למרות שכיום מקובל פתרון חומרה (היתרון הוא בהוזלת הפתרון). בדומה גם הרעיון של יישום Secure Docking Module  כתוכנה למרות שעד כה מקובל היה לראות אותו כצ'יפ אבטחת חומרה כחלק מעקרונות מחשוב בטוח.

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)