פוסט: האגודה למלחמה בסרטן לאינסטגרם: "עזרו לנו להגן על בני הנוער מפני התמכרות למוצרי העישון החדשים"

ממוצע זמן קריאה: 5

האגודה למלחמה בסרטן לאינסטגרם: "עזרו לנו להגן על בני הנוער מפני התמכרות למוצרי העישון החדשים"

ממוצע זמן קריאה: 5 דקות

האגודה למלחמה בסרטן במכתב לרשת החברתית אינסטגרם: "אין בכוונתנו להטיל דופי באף אחד, יחד עם זאת, אנחנו מאוד מודאגים מתופעת הסלבריטאים המעשנים והמאיידים באינסטגרם, הנראית לכאורה כפרסום סמוי שכן על פי מחקרים ידוע שבני נוער וצעירים רואים בהם מודל לחיקוי".

צפו בסרטונים המצורפים – באדיבטת האגודה למלחמה בסרטן.

תופעה מדאיגה. האגודה למלחמה בסרטן פנתה לעזרת הרשת החברתית, בנושא הסלבריטאים הישראלים שמעשנים ומאיידים באינסטגרם. במכתב ששלחה האגודה לאינסטגרם נכתב כי: "אנו פונים בדאגה בעקבות המגמה של השבועות האחרונים בה התגברה מאוד תופעת הסלבריטאים הישראלים שמעלים לאינסטגרם סטוריז, תמונות סלפי ופוסטים כשהם מעשנים ומאיידים פודים וסיגריות אלקטרוניות מסוגים שונים, כמו למשל מי פוד. במיוחד בולטת התופעה בקרב יוצאי תוכניות ריאלטי כמו הודיה כהן שהעלתה לאחרונה סטורי בו היא מספרת שהיא לוקחת המכשיר לכל מקום, או הכדורגלן לירן שטאובר שכמעט בכל תמונה מופיע עם האביזר תלוי על החזה, הכדורסלן גילי מוסינזון, כמו גם הדוגמנית אלין גולדמן, הדוגמנית יאנה גרוס שהצטלמה עם דגם חדש של סיגריה אלקטרונית, המוסיקאי עדי לאון ונוספים".

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי: "אין בכוונתנו להטיל דופי באף אחד מהסלבריטאים, יחד עם זאת, אנחנו מאוד מודאגים מהתופעה הזו, הנראית לכאורה כפרסום סמוי שכן על פי מחקרים ידוע שבני נוער וצעירים מושפעים מהסלבריטאים, רואים בהם מודל לחיקוי ונוטים לאמץ מנהגים של כוכבים מתחום הבידור, הדוגמנות התרבות והקולנוע".

עוד מוסיפים באגודה למלחמה בסרטן: "על אף שמכשירי אידוי, איוד, פודים וסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, כבר ידוע לנו שהם מכילים מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים ומזיקים שחלקם הוכחו כבר כמסרטנים. בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעת קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנה, להשפיע  לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה וכאמור לפגוע בהתפתחות המוח. בכל שבוע מצטברות עוד עדויות מדעיות ומחקרים המוכיחים קשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם. במחקרי מעבדה מעודכנים, כבר נמצא קשר בין סיגריות אלקטרוניות, לסרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הוושט, סרטן שלפוחית השתן וסרטן ריאות. במחקרים קליניים (בבני אדם) כבר נמצאו שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, נזק למערכת החיסונית של הריאות וסיכון מוגבר לסרטן שלפוחית השתן. לאחרונה גם הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקאי ה – FDA  כי הוא חוקר עדויות מדאיגות מהשטח על משתמשי סיגריות אלקטרוניות צעירים החווים התקפי פרכוסים".

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי: "על פי החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, (שנרשם על ידי משרד המשפטים בספר החוקים של ישראל ב – 8.1.2019 ) אסור לפרסם מוצרי עישון באמצעות האינטרנט (או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועד או הזמין לציבור, כולו או חלקו) ולפי לשון החוק הכוונה לכל פרסומת שיש בה כדי לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון, לרבות פרסומת עקיפה, פרסומת אגב, פרסומת סמויה או פרסומת בלתי מודעת. החוק גם אוסר באופן גורף לפרסם מוצרי עישון לקטינים מתחת לגיל 18".

"למרבה הצער יכולת האכיפה של החוק עדיין בחיתוליה בישראל וכאן נודה לכם אם תעמדו על המשמר. אנחנו בעיצומו של החופש הגדול, בני הנוער מבלים שעות מול המסכים, מאוד נעריך אם תוכלו לאמץ באופן מיידי, הנחיות פנימיות לאיסור פרסום פוסטים וסטוריז הכוללים עישון על כל צורותיו, כדי להגן במיוחד על בני הנוער והצעירים בפני התמכרות ונזקים ארוכי טווח של המוצרים החדשים ששיעור הנזק ארוך הטווח שלהם, עדיין לא ידוע במלואו". כך לשון המכתב, עליו חתומה נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, אשר נשלח למעיין שריג, מנהלת התקשורת בישראל של הרשת החברתית אינסגרם הנמצאת בבעלות פייסבוק.

משרד הבריאות: עבור אחד מכל שישה בני נוער שמעשנים היתה הסיגריה האלקטרונית – חווית העישון הראשונה

סקר שערך משרד הבריאות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה ונחשף ביוני 2019 לרגל  דוח שר הבריאות על מצב העישון בישראל קבע כי יותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית, עבור שישית מהם הסיגריה אלקטרונית הייתה התנסות העישון הראשונה שלהם, לעיתים כבר בגיל 12, כשהתפיסה שסיגריה אלקטרונית פחות "מזיקה" מהווה את המניע המרכזי לשימוש. הסקר בדק 819 ילדים, מתוכם 509 יהודים ו-310 ערביים. עוד מצא הסקר כי חמישית מבני הנוער מעשנים, בשיעור גבוה יותר בקרב הבנים מאשר בקרב הבנות. בקרב המעשנים, כמחצית מעשנים סיגריות טבק מחפיסה ושיעור דומה מדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות. בני הגילאים 12-15 משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בשיעור גבוה יותר מבני 16-18, 58% לעומת 44%. כאמור עבור אחד מכל שישה בני נוער שמעשנים, הסיגריה האלקטרונית הייתה גם חווית העישון הראשונה. אחוז זה גבוה מעט יותר בקרב בנות וגם בקרב בני 12-15 בהשוואה לבני 16-18, בהתחשב בכך שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר יחסית חדש בנוף הישראלי. בני נוער מדווחים על שימוש במגוון רחב של סוגי סיגריות אלקטרוניות. בנוסף לכך, עולה שרוב בני הנוער משיגים את הסיגריות באמצעים דיסקרטיים למשל באמצעות קניית ברשת האינטרנט, 37% מבני הנוער המעשנים. אחרים משיגים את אמצעי העישון בעזרת חבריהם, בני משפחה ודוכנים בקניון, 37%, 25%, 14% ו-10% בהתאמה.אופי השימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא "טרנדי" בעיקרו ונעוץ עמוק בחוויה החברתית, הדומיננטית בקרב בני נוער. בקרב מי שמשתמש בפועל בסיגריות אלקטרוניות אף קיים שיעור לא מבוטל של תפיסות מוטעות ביחס לנושא, וכן כי השימוש והנכונות להתנסות בהן מונעים בעיקר מהתפיסה שסיגריות אלקטרוניות אינן מזיקות, או מזיקות פחות מעישון מוצרי טבק ה"לא טעימים", וה"מסריחים". 

חוק איסור הפרסום: להגן על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכ – 10 שנים

החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק נרשם על ידי משרד המשפטים בספר החוקים של מדינת ישראל ב – 8 בינואר 2019 ונועד לצמצם את השיווק הכוחני של מוצרי העישון והאידוי ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות לעישון מוצרי טבק וניקוטין, המקצרת את תוחלת החיים בכ – 10 שנים בממוצע. החוק אושר ברוב גדול בכנסת ה – 20 לפני שפוזרה, הודות לנחישותם של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הכנסת יהודה גליק ואייל בן ראובן ובסיוע נמרץ של האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, רשת ערים בריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, המיזם למיגור העישון ובתמיכת משרד הבריאות. היעד המרכזי של המאבק, הוא מניעת התמכרות בני נוער וצעירים להרגל הממכר והקטלני.

רשימת האיסורים בחוק שנכנסו לתוקף ביום שישי ה 8 במרץ 2019

  • על סיגריות אלקטרוניות חלות כל ההגבלות וההוראות שחלות על סיגריות רגילות. לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים.הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.
  • אסור לפרסם סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועד או הזמין לציבור, כולו או חלקו. אסור לפרסם בערוצי טלוויזיה ורדיו וכן אסור לעשות שימוש בפרסומת סמויה, עקיפה ומתן חסות. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד. בחוק מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות ובינהן פרסום בעיתונות המודפסת בכפוף לפרסום מודעה נגד עישון, פרסום בתוך חנויות למכירת מוצרי עישון (בתנאי שהפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות) וכן ביצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מותג עישון. הקנס על הפרת החוק הוא 502,000 שקלים לתאגיד.
  • אסור לחלק ללא תשלום סיגריות באירועים בתמורה להצטרפות לסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישיים. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

רשימת האיסורים בחוק שנכנסו לתוקף ביום שני ה – 8 ביולי 2019

  • איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים – לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה. הקנס על הפרת החוק הוא 75,300 שקלים לאדם פרטי או 150,600 שקלים לתאגיד.
  • איסור שימוש בדמויות ופירות –  לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.
  • כל הוראות החוק מעתה גם בדיוטי פרי – יחולו כל הרחבות סעיפי החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (כפי שאושרו ונרשמו בספר החוקים של ישראל כבר ב – 8.1.2019) גם על חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי) בשדות התעופה של ישראל, במטוסים ובאוניות.

ביום רביעי ה – 8 בינואר 2020 יתבצע מעבר לחפיסות אחידות בצבע המכוער בעולם (פנטון 448c ירוק זית בשילוב חאקי), תאסר הצגה למכירה של מוצרי העישון בחנויות (כלומר יוסתרו מוצרי העישון וחפיסות הסיגריות בנקודות המכירה), הגדלת גודל האזהרות על חפיסות מוצרי טבק מ-30% ל-65%, חובת אזהרות על כל מוצרי עישון ואידוי אחרים (לרבות סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי) – בגודל של 30%.

בהמשך –  ביוני 2020 תכנס לתוקף ההוראה של הגשת דיווח ראשון על ידי החברות בנוגע לרכיבי המוצרים, חומרים נפלטים בעת השימוש ומידע נוסף. 

לעיון מעמיק בנוסח החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, (שנרשם על ידי משרד המשפטים בספר החוקים של ישראל ב – 8.1.2019 ) לחצו על הקישור הבא:https://fs.knesset.gov.il//20/law/20_lsr_528259.pdf

לעיון מעמיק בנייר העמדה של האגודה למלחמה בסרטן בנושא סיגריה אלקטרונית והנזק לבריאות המעשן, הסובבים והסביבה, המתעדכן ברוח הזמן והמדע, לחצו על הקישור הבא:https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=7976

האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים. האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, האיבחון המוקדם וכן שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית. באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם. לתרומות התקשרו לטלפון שמספרו: 1-800-35-46-46 או לחצו כאן לטופס המאובטח: https://www.cancer.org.il/donations

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)