פוסט: יום היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון

ממוצע זמן קריאה: 3

יום היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון

ממוצע זמן קריאה: 3 דקות

האגודה למלחמה בסרטן: "החוק המתקדם, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול יאפשרו לחברה הישראלית להתחיל להחלים מתופעת העישון"

החל מיום שישי ה – 8 במרץ 2019 ייכנס לתוקפו השלב הראשון ביישום החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק ועמו רשימת איסורים שנכנסים לתוקף. התאריך נקבע בחלוף חודשיים מיום פרסומו בספר החוקים של מדינת ישראל בתאריך 8.1.2019 ולאחר שאושר ברוב גדול בכנסת ה – 20 לפני שפוזרה. החוק התקבל לאחר מאבק מתמשך, הודות לנחישותם של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הכנסת יהודה גליק ואייל בן ראובן ובסיוע פעיל ונמרץ של האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, איגוד רופאי בריאות הציבור והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית, כמו גם החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמועצה הישראלית למניעת עישון. החוק המעודכן שזכה לתמיכת משרד הבריאות, נועד לרסן ולצמצם את שיווקם האגרסיבי של מוצרי העישון ויגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכ – 10 שנים בממוצע.

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: נגע העישון בישראל גבה קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות וגרם לסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם למחלות רבות אחרות.

החוק המתקדם, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול יאפשרו לחברה הישראלית להתחיל להחלים מתופעת העישון ובכך יתרמו באופן משמעותי להורדת שיעורי העישון בישראל.

זהו יום היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ולהגן על בני הנוער והצעירים הרגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח, גורם להפרעות קוגניטיביות, הפרעות קשב וריכוז, מיגרנות, יתר לחץ דם המוביל לסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.  היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני".

רשימת האיסורים שנכנסים לתוקף ביום שישי ה-8 במרץ 2019

 

  • החל מיום זה יחולו על סיגריות אלקטרוניות כל ההגבלות והאיסורים שחלים על סיגריות רגילות. לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים. אסור למכור כלל סיגריות אלקטרוניות שריכוז הניקוטין בהן עולה על 20 מיליגרם למיליליטר, אסור לשווק חומר מילוי אלא באריזה שנועדה למנוע פתיחה על ידי ילדים, שבר או דליפה. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.
  • החל ממועד זה אסור לפרסם מוצרי עישון מכל סוג שהוא כולל סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, ערוצי טלויזיה ורדיו וכן שימוש בפרסומת סמויה, עקיפה ומתן חסות. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000  שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד. בחוק מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות ובינהן פרסום בעיתונות המודפסת בכפוף לפרסום מודעה נגד עישון, פרסום בתוך חנויות למכירת מוצרי עישון (בתנאי שהפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות) וכן ביצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מותג עישון. הקנס על הפרת החוק הוא 502,000 שקלים לתאגיד.
  • בנוסף החל ממועד זה אסור לחלק ללא תשלום סיגריות באירועים בתמורה להצטרפות לסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישים. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000  שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

 

הצבע המכוער בעולם 2020 - האגודה למלחמה בסרטן

האיסורים שיכנסו לתוקף בהמשך

השלב הבא ביישום החוק יחל ב – 8 ביולי 2019 בחלוף חצי שנה מרישומו ויכלול רשימת איסורים נוספת ובינהם, יישום הגבלות גם בחנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי), איסור על שימוש בדמויות של בני אדם, בעלי חיים או צמחים, בפרסומת מותרת ובאריזות של מוצרי עישון וכן איסור על ייצור צעצועים וממתקים בצורת סיגריות. בהמשך בינואר 2020 בתום שנה מפרסום החוק, יכנס לתוקף השלב הסופי והאחרון לחוק המעודכן ויתבצע מעבר לחפיסות אחידות בצבע המכוער בעולם (פנטון 448c ירוק זית בשילוב חאקי), תאסר הצגה למכירה של מוצרי עישון בחנויות ויכנסו לתוקפן הגבלות נוספות.

האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים. האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית. באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם. לתרומות התקשרו לטלפון שמספרו: 1-800-35-46-46 או לחצו כאן לטופס המאובטח: https://www.cancer.org.il/donations

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)