פוסט: מס על מוצרי טבק מציל חיים

מאמרים נוספים

קטגורית מאמרים

ממוצע זמן קריאה: 2

מס על מוצרי טבק מציל חיים

ממוצע זמן קריאה: 2 דקות

שר האוצר חתם על השוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות. ארגון הבריאות העולמי מתריע כי עד שנת 2020 ימותו כעשרה מיליון איש בעולם, כתוצאה מנזקי העישון, אם מספר המעשנים לא יפחת

שר האוצר, משה כחלון, חתם על הצו המייקר את מס הקנייה על הטבק לגלגול, ומשווה אותו למס על סיגריות רגילות; זאת לאחר פסיקת בג"ץ שקבעה כי עליו להשוות את המס בין שני המוצרים, שהם בעלי אותו סיכון בריאותי.

במקביל פרסום ההודעה הרשמית נמסר מהמיזם למיגור העישון ומהאגודה למלחמה בסרטן, שעתרו לבג"ץ באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, ומההסתדרות הרפואית, שהצטרפה כידיד בית המשפט: "זהו רגע חשוב במערכה נגד העישון. הרגע הזה הגיע אחרי מאבק ממושך ועיקש מצד אנשי מקצוע בתחום הבריאות וארגוני החברה האזרחית שנאבקים בנגע העישון. כולם כאחד הציגו חזית אחידה ועקבית אל מול האינטרסים של חברות הטבק הפועלות נגד בריאות הציבור". 

"גם ברגע הזה אפשר רק להצטער על כך שהיה צורך להגיע עד בג"ץ כדי ששר האוצר ישכיל לעשות את הדבר הנכון, ויישר קו עם מה שבכל אירגוני הבריאות בעולם כבר מבינים – מס על מוצרי טבק מציל חיים. המבחן עובר כעת ליישום בשטח, ואנחנו, אחרי שנלמד את הצו לעומקו, נמשיך לעקוב כדי לוודא שהמס על הטבק לגלגול אכן משווה למס על סיגריות ושגורמים אינטרסנטים לא פועלים למסמס את ההישג ההיסטורי הבריאותי הזה, שנועד למנוע התמכרות של צעירים ובני נוער להרגל הקטלני".

באתר האגודה למלחמה בסרטן מצוין כי שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2014, עומד על כ-19.8%, כך על פי סקר הבריאות הלאומי שפורסם לרגל "היום הבינלאומי ללא עישון" 2015. נתון זה משקף את מגמת הירידה בשעורי העישון בישראל, ירידה שהחלה בשנות ה-70.

27.3% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו-12.6% מכלל הנשים בישראל מעשנות. שיעורי העישון באוכלוסייה היהודית הם 18.4%, ושיעורי העישון המשוקללים באוכלוסייה הערבית הם 26.3%. שיעורי העישון הם 23.1% בקרב גברים יהודים, 14% בקרב נשים יהודיות, 46.6% בקרב גברים ערבים ו-6.1% בקרב נשים ערביות.

מאותו הדו"ח עולה כי הגיל הממוצע להתחלת עישון סיגריות היה 18.2 שנים בקרב גברים יהודים ו-20.6 שנים בקרב נשים יהודיות; 19.9 שנים בקרב גברים ערבים, ו-26.51 שנים בקרב נשים ערביות.

אם שאלתם את עצמכם מה מכילה סיגריה, באתר האגודה למלחמה בסרטן מופיע הסבר מפורט לפיו – עשן הסיגריה מכיל כ- 7,000 כימיקלים שונים, כ- 70 מהם ידועים כחומרים מסרטנים (מחוללי סרטן, קרצינוגנים). שניים מהם, בנזופירן -NNK, הם בעלי פוטנציאל מסרטן גבוה במיוחד. האיברים הבאים במגע ישיר ומיידי עם עשן הסיגריה, כגון חלל הפה, הלוע, הושט, הגרון והריאות, הם הניזוקים ביותר.

בין החומרים המסרטנים נמצאים:

אצטון, מתנול וטולואן – ממיסים אורגניים.

ארסן, פנול, אמוניה ומימן ציאנידי – רעלים.

ציאניד – רעל.

נפטלין – ממית עש בארונות הבגדים.

די די טי (DDT) – קוטל חרקים.

בוטאן – גז הצתה.

קדמיום – מתכת כבדה הנמצאת במצברים.

פולוניום 210 – איזוטופ רדיואקטיבי.

CO, פחמן חד חמצני, מולקולת גז הנקשרת להמוגלובין בדם בזיקה כה חזקה, הגדולה פי 220 מזו של החמצן, עד שהיא מונעת את היקשרות החמצן להמוגלובין, ובכך למעשה חוסמת את דרכו לרקמות הגוף ולריאות, ופוגמת במידת החמצון שלהן.

באגודה למלחמה בסרטן מציינים באתר כי מזה כ- 50 שנה ידוע הנזק הכבד שמסב העישון לבריאותם של גברים, נשים ובני נוער בכל הגילים. ארגון הבריאות העולמי הכריז כי עישון הינו גורם המוות מספר 1 בעולם הניתן למניעה! כמו כן, צופה הארגון כי עד שנת 2020 ימותו כעשרה מיליון איש בעולם, כתוצאה מנזקי העישון, אם מספר המעשנים לא יפחת.

למידע נוסף על נזקי עישון

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)