פוסט: ד"ר רון עזריה וד"ר ד"ר דין עד-אל מסבירים על כוויות שמש

מאמרים נוספים

קטגורית מאמרים

ממוצע זמן קריאה: 4

ד"ר רון עזריה וד"ר ד"ר דין עד-אל מסבירים על כוויות שמש

ממוצע זמן קריאה: 4 דקות

כווית שמש עלולה לגרום בשלב במיידי לכוויות בדרגות חומרה שונות. בשלב מאוחר יותר, נזקי השמש עלולים לגרום להאצת תהליך ההזדקנות, שיוניים עוריים והופעת גידולי עור שפירים וממאירים כאחד.

מאת: ד"ר רון עזריה וד"ר דין עד-אל

רובנו מכירים ומוקירים את תרומתה של השמש לחיינו כמקור אנרגיה החשוב ביותר בחיינו. אולם, כפי שנהוג במחוזותינו לומר- לכל דבר טוב יש גם צד אפל וקרני השמש, המזינות את אנרגיית החיים הביולוגית, עלולות לגרום לנזק חמור בשימוש לא מושכל.

הבנתנו אודות הקרינה האולטרא סגולית, המגיעה עם קרני השמש אלינו והשפעתה על עורנו ועל מערכות נוספות בגופנו, הולכת ומתחזקת עם השנים. כוויות שמש חוזרות ונשנות, מוכרות כיום כגורם סיכון עיקרי להופעת מלנומה ממארת (סרטן עור ממאיר ביותר). השמש מהוה גם מקור עיקרי לזירוז תהליכי הזדקנות עורית, הופעת קמטים, שינויים פגמנטריים והופעת גידולי עור נוספים (שפירים וממאירים). אוכלוסיית "מעריצי השיזוף" אשר התמכרו למראה השזוף, המלווה אותם לאורך כל השנה (קיימים מחקרים המעידים כי אכן מדובר בסוג של התמכרות), משלימים את מלאכת השיזוף בימים נטולי שמש על ידי מיטות שיזוף, ההולכות ונהיות זמינות ואופנתיות..

קרני השמש מחולקות על פי אורכי הגל לארבע קבוצות עיקריות:

  1. אור אולטרא סגול B ) UVB).
  2. אולטרא סגול A) UVA).
  3. אור נראה.
  4. אור אינפרא אדום.

ברוב המקרים, האור הנראה של קרני השמש נחשב כבלתי מזיק, בעיקר לאוכלוסייה בריאה.

האור האינפרא אדום, בעיקרו בעל אנרגיית חום ותרומתו להתפתחות גידולי עור עדין לא ברורה מספיק.

עיקר הנזק נגרם מקבוצת קרני האור האולטרא סגולות A ו -B.

קרינת ה – UVA (הקרויה גם "האור השחור") מהוה את המרכיב העיקרי בקרינת השמש האולטרא סגולה (95% מקרינה האולטרא סגולה המגיעה לכדור הארץ). UVA הי הקרינה העיקרית המופקת במיטות השיזוף. בעבר היא נחשבה לחלק בטוח של קבוצת קרני האולטרא סגול. לאחרונה, מחקרים מצביעים על כך שחשיפה לאור UVA מגבירה את השפעתו המסרטנת של UVB על תאי העור, מעלה באופן ניכר את הנזק לעור הפנים, מאיצה את תהליך ההזדקנות, וכן הופעת קמטים ושינויים במערכת החיסונית.

למרות שקרן ה – UVB מהווה רק כ- 5% מקבוצת קרני האור האולטרא סגולות המגיעות לפני כדור הארץ, לקרן זו השפעה מכרעת על הופעת מלנומה וגידולי עור אחרים. השפעתם ההרסנית והמזיקה של הקרניים האולטרא סגולות מסוג B גורמות באופן ישיר להאצת תהליך ההזדקנות של העור, פגיעה בחומר הגנטי המצוי בתאי העור (DNA ) ולהופעת גידולים סרטניים.

שיזוף הוא תהליך פיזיולוגי שהעור מייצר בו צבע חום (פיגמנט) הנגרם מקרינת השמש החודרת לתאים המייצרים את הפיגמנט. בהירי עור חשופים לנזקי שמש יותר מכהי עור, להם כמות תאים המייצרים פיגמנט קטנה יותר והרבה פחות צפופה. נהוג לחלק את צבע העור ל- 6 דרגות. בהירי העור ואלו בעלי גוון עור אדמוני ומנומש בעלי סיכון גבוה להתפתחות כוויות שמש במקום לקבל גוון שיזוף אדום-חום.

סוג העור,  צבע,  תגובה ל- UVA,  תגובה לשמש,  דרגה 1

לבנים: בלונדינים או אדומי שיער,  מנומשים, עור עדין, עיניים כחולות,  מאוד רגישים

תמיד נשרפים בקלות, לעולם לא משתזפים, עור בעל גוון בהיר מאוד

דרגה 2 לבנים: בלונדינים או בעלי שיער אדום, מנומשים, עור בהיר, עיניים כחולות או ירוקות.

מאוד רגישים בד"כ נשרפים בקלות, משתזפים לעיתים רחוקות, עור בהיר.

דרגה 3 בעלי עור כהה יותר, שיער חום

רגישים – נשרפים לעיתים, משתזפים בהדרגה, עור בהיר.

דרגה 4 בעלי עור כהה, ים- תיכוני

רגישים באופן בינוני – נשרפים לעיטים רחוקות, תמיד שזופים, עור בעל גוון חום

דרגה 5 בעלי עור חום כהה

רגישות מינימלית – כמעט ולא ישרפו, משתזפים בקלות. בעלי עור כהה.

דרגה 6 – עור שחור

רגישות נמוכה ביותר – לעולם לא ישרפו. בעלי פגמנט כהה. עור כהה מאוד

מושג כוויות שמש מוכרות לכולנו. רובנו אף התנסו ב"חוויה" זו. כווייה הנגרמת ממנת יתר של קרני שמש ללא אמצעי הגנה נאותים. הופעת אדמומיות באזור הנחשף לשמש, נגרם משינויים פוטו כימיים הנגרמים לעור ע"י הקרניים האולטרא סגולות. אדמומיות זו נוצרת כתוצאה מפגיעת קרניים אלו ב – DNA , הופעת רדיקלי חמצן חופשיים והיוצרות תהליך דלקתי במקום. בעבר נהוג היה לחשוב, ששיטת השיזוף המדורג, ללא הופעת כוויות שמש, הינו בטוח יותר, אולם שוב הוכח ההפך: שיזוף אשר אינו גורם להופעת אדמומיות מסוכן לא פחות ועלול אף הוא לגרום לאותם נזקים.

דרך הטיפול בכווית שמש

כווית שמש, כאמור, עלולה לגרום להופעת כווית עור בדרגות חומרה שונות, כתלות בגוון העור, בזמן החשיפה ואיזור הכוויה בגוף. כעיקרון, דין כווית שמש כדין כוויה ממקור אחר (כגון מים רותחים).דרגת חומרת הכוויה נקבעת על ידי הממצאים העוריים. אנשים בעלי גוון עור בהיר או אדמוני, ישרפו בקלות אפילו בזמן חשיפה קצר לשמש להבדיל מבעלי עור כהה.

קיימות 3 דרגות כוויה:

דרגה ראשונה מאופיינת באדמומיות על פני העור המלווה בכאב.

דרגה שנייה מאופיינת באדמומיות, כאב והופעת שלפוחיות באיזור הכוויה מלאות בנוזל שקוף. רצוי לפנות לטיפול רפואי מיומן כבר בשלב כזה ולרופא בכל מקרה וקוטר השלפוחיות מעל ל – 2 ס"מ.

דרגה שלישית היא החמורה יותר ומתבטאת בהופעת אזור לבן ונוקשה חום במרקם שעוותי. כוויה דרגה שלישית בד"כ מופיעה בחשיפה לאש גלויה ומלווה בכוויה בדרגות יותר נמוכות מסביבה. במקרים אלו יש לפנות מייד וללא דיחוי לחדר מיון.

טיפול: קיימות מספר שיטות טיפוליות במסגרת ביתית לכויות דרגה 1 ו – 2. בשלב ראשוני, אנו ממליצים על מקלחת במים פושרים, לא קרים. יש להניח מטליות נקיות ורטובות לאיזור הכויה. ניתן לקחת משכחי כאבים הנמצאים בשימוש רגיל להקלת כאבי ראש, מחזור וכו'. ניתן להשתמש בתכשירים כגון ג'ל אלו- ורה, קרם לחות על בסיס מים או חומרים הניתנים לרכישה בבתי מרקחת לטיפול בכויה ללא מרשם רופא. יש לשים לב אם תכשירים אלו ניתנים למריחה בעור הפנים. במקרה של ספק אנו ממליצים להמנע מכך עד לקבלת ייעוץ מגורם מוסמך. אין להשתמש בימים הראשונים של הכויה בחומרים על בסיס שומני. חומרים אלו עלולים לסתום את נקבוביות העור ולגרום לעליה בשכיחות זיהומים עוריים. לאחר מספר ימים, כאשר האדמומיות או הנפיחות והכאב פוחתים, ניתן ואף רצוי לשמן את העור, בכך נמנע את התייבשות השכבה החיצונית של העור, נגביר את תהליך ההחלמה ונפחית את מידת קילוף העור.

חשוב לשמור את איזור הכויה נקי. שטיפה במים וסבון רגיל פעמיים ביום חשוב למניעת זיהומים. הופעת אודם סביב הכוויה, נפיחות ורגישות מקומית, עלייה בחום הגוף והופעת הפרשות מאיזור הכוויה, מחייבת בדיקה ע"י רופא מטפל ללא דיחוי.

בכוויות שמש בדרגה שנייה ומעלה יש לטפל לפי הנחיית אחות או רופא כאשר מקובל למרוח משחות אנטיביוטיות או חבישות כוויה יעודיות הנמצאים בכל קופות החולים

יש לשים לב, גם לאחר תום תהליך ההחלמה המיידי: שיקום העור ומרכיביו השונים עלול להמשך מספר חודשים. אנו ממליצים להמנע לחלוטין מחשיפה נוספת (בלתי מוגנת) לשמש לפחות למשך 6 חודשים, להשתמש במקדמי הגנה ואמצעי הגנה ובדיקה שגרתית על ידי רופא עור או פלסטיקאי לגילוי מוקדם של גידולי עור גם לאוכלוסיה הצעירה (זיכרו- מלנומה עלולה להופיע בכל גיל, וגילוי מוקדם שלה עלול להציל חיים)

לסיכום: כווית שמש עלולה לגרום בשלב במיידי לכוויות בדרגות חומרה שונות. בשלב מאוחר יותר, נזקי השמש עלולים לגרום להאצת תהליך ההזדקנות, שיוניים עוריים והופעת גידולי עור שפירים וממאירים כאחד.

הכותבים הם –   ד"ר רון עזריה- רופא במחלקה לכירורגיה פלסטית וד"ר דין עד-אל- מנהל מחלקה לכירורגיה פלסטית, המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות, בי"ח בילינסון.

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)