פוסט: עו"ד אסי סגל מסביר על נישואים אזרחיים

ממוצע זמן קריאה: 2

עו"ד אסי סגל מסביר על נישואים אזרחיים

ממוצע זמן קריאה: 2 דקות

עו"ד אסי סגל, ממשרד סגל שמחיוב משרד עורכי דין , מסביר על כל מה שחשוב לדעת על נישואים אזרחיים. עורך דין אסי סגל מתמחה בדין הפלילי ועוסק גם בדיני משפחה.

ענייני נישואין וגירושין בישראל הנם בסמכותם הבלעדית של בתי הדין הדתיים ועל כן, אין נישואים אזרחיים בישראל. המשמעות היא כי בני זוג המבקשים להינשא בטקס אזרחי ולא דרך הרבנות, נדרשים לנסוע לשם כך לחו"ל. מיהם הזוגות הבוחרים בנישואים אזרחיים? מהו תוקפם של נישואים אלו בארץ ומה קורה בעת גירושין?

עו"ד אסי סגל

מהם נישואים אזרחיים?

בני זוג המבקשים למסד את הקשר ביניהם ולהתחתן, יכולים לעשות זאת אך ורק ברבנות ואם הם בני דת אחרת, יפנו לבית הדין הדתי אליו הם משתייכים. אולם, מי שחפצים בישראל להינשא בטקס אזרחי, יגלו כי אפשרות זו אינה קיימת כאן ולשם כך, יידרשו הם לנסוע למדינה אחרת. ניתן לחלק את הזוגות הנישאים בנישואים אזרחיים לשני סוגים. הסוג הראשון הוא מי שאינם יכולים להינשא כדת משה וישראל אף אם הם רוצים בכך משום שהרבנות רואה בהם כפסולי חיתון: זוגות בהם אחד מבני הזוג אינו יהודי, כהן וגרושה, זוגות חד מיניים וכיו"ב. הסוג השני הם זוגות אשר אין להם כל מניעה להינשא בטקס דתי אך הם בוחרים שלא, מטעמים אידיאולוגיים.

מהו תוקפם המשפטי?

כאמור בפתח הדברים, זוגות אשר רוצים להינשא בנישואים אזרחיים, ייאלצו לנסוע לשם כך לחו"ל ואכן, מדי שנה, נוסעים זוגות רבים למדינות כדוגמת קפריסין, על מנת להתחתן שם בטקס אזרחי. כעת עולה השאלה הבאה: אם בישראל אין אפשרות של נישואים אזרחיים, מהו תוקפם של נישואים אלו בארץ? זהה בדיוק לזה של נישואים דתיים וזוגות אלו מקבלים את אותן זכויות והטבות להן זכאי כל זוג נשוי בארץ. לצורך כך, על בני הזוג להירשם עם שובם ארצה ועד 30 יום ממועד חזרתם, במשרד הפנים, אשר ירשום אותם כזוג נשוי. במקרה של זוגות בהם אחד מהם הנו אזרח זר, הרישום חייב להיעשות על ידי בן הזוג הישראלי.  ומה קורה כאשר אותם זוגות רוצים להתגרש?

היכן מתגרשים?

אם ביקשתם להימנע מן הרבנות בדרככם לחופה, תגלו כי בעת גירושין, עדיין תיפגשו במדרגות הרבנות. אולם, בתי הדין הרבניים מקלים עם זוגות אלו בבואם להתגרש ואינם עומדים על הוכחת עילה לגט כפי שקורה בדרך כלל. נדגיש, כי ככל שבני הזוג בטוחים כי לא ירצו להינשא בעתיד בטקס דתי והמדינה בה נישאו מאפשרת להם להתגרש בה, יוכלו להסדיר את הגירושין שם ולא להגיע לרבנות. בשובם ארצה, יידרשו לפנות שוב למשרד הפנים לשינוי הסטטוס. במקרה של זוגות חד מיניים, בעלי דתות שונות או חסרי דת, הליך הגירושין מתבצע בבית המשפט לענייני משפחה. נדגיש כי מבחינת מהותו של ההליך, אין כל הבדל וזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים יידרשו להתמודד עם אותן סוגיות משפטיות מוכרות של חלוקת הרכוש, מזונות ומשמורת הילדים. 

עריכת הסכם גירושין

כאמור לעיל, גם במקרה של גירושין אזרחיים, עומדים בני הזוג בפני הסוגיות המשפטיות הרגילות. יש לחלק ביניהם את הרכוש המשותף ואם הקימו משפחה, יש להסדיר את עניין המשמורת ואת דמי המזונות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות עריכת הסכם גירושין כולל אשר יסדיר את כלל ענייני הגירושין ויאפשר לבני הזוג להמשיך הלאה, ללא מאבקים משפטיים. ככל שישנה הסכמה בין בני הזוג בדבר הסוגיות השונות, ניתן לפנות לעורך דין משותף, אך אם יש בין הצדדים מחלוקות מהותיות, חשוב מאוד כי כל צד יהיה מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, אשר ינהל עבורו את המשא ומתן מול הצד השני. הדבר ייעשה מתוך ראייה של פשרה ורצון להגיע לעמק השווה, אך בד בבד תוך שמירה על זכויות הלקוח והעדפותיו.

החדשים שלנו

השאירו תגובה למערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו תגובה

צרו קשר

מאמרים נוספים

נשמח לשיתף הדף שלנו :-)